Morgonen idag ägnade vi på en skola strax utanför Siem Reap, Khnar Primary School. Det är en skola med ca 1100 elever från förskoleålder, 4 år, till årskurs 6 och 33 lärare. Av dessa lärare är 25 utbildade och 8 så kallade contract teachers, vad vi kallar obehöriga lärare. Det kan vara lärarstudenter som inte klarat sina slutprov eller ungdomar som precis gått ut gymnasiet och inte hittar något annat jobb.
Just dessa obehöriga lärare är ett av de större problemen inom skolan i Kambodja enligt rektorn Kong Kimlin på skolan. De har inte de ämneskunskaper som krävs och hon är orolig för den undervisning elever får med dessa lärare. Det här är särskilt ett problem för skolor på landsbygden, men även skolor i staden anställer fler och fler obehöriga lärare. De får bara kontrakt på ett år i taget och har en betydligt lägre lön än en utbildad lärare.
Foto: Andrew Newman
Kong Kimlin har bara varit rektor på skolan ca ett år. Hon är än så länge bara tillförordnad rektor, imorgon ska hon få sitt rektorsbevis, då blir hon rektor på riktigt. Det betyder dock inte att hon inte har visioner och mål med sin skola. Samarbetet med närsamhället och föräldrar ser hon som av yttersta vikt för att utveckla elevernas lärande och skolan. Hon har föräldramöten två gånger per år där föräldrarna bjuds in till diskussion, samtal om skolans utveckling. Mötena är också viktiga för att föräldrarna ska veta vad de gör i skolan så att de kan hjälpa sina barn hemma.
För att säkra att föräldrarna kommer har skolan köpt in en stol till var förälder så de inte ska behöva hyra stolar, vilket skulle bli en stor kostnad för dem. Nu har varje förälder sin egen stol när de kommer till mötena. Hon har också i år börjat skicka inbjudningar personligen via eleverna till varje förälder för att nå målet med 100% närvaro på mötena.
Rektorn ser nu också mycket glädjande att skolans elevantal ökar. Från att tidigare ha varit en skola med stora avhopp till andra skolor behåller de nu de elever som börjar och även nya tillkommer. Det gör att de bygger ut hela tiden, fler toaletter är på gång. Från de fyra de har idag, till dubbelt så många ganska snart. Något de tycker är fullt tillräckligt, 8 toaletter på drygt 1000 elever!
Kong Kimlin ses som en stark och progressiv ledare. Hon är mån om att lärarna ska få möjligheter att utvecklas som pedagoger, ge dem bättre metoder så att de kan ge eleverna den bästa möjliga undervisningen. För detta trycker hon ofta på just samarbetet med föräldrar och närsamhället och de lokala politiska ledarna. Alla behöver hjälpas åt för att elevernas lärande ska utvecklas och att skolan i sig kan bli den bästa skolan för dessa barn.