Inledande möten

Nu är vi äntligen på plats i Siem Reap, Kambodja för vårt arbete här. Alla förberedelser och planeringar får äntligen sin utdelning när vi nu drar igång, det är ju det här vi väntar på ett helt år.

I år är vi 15 deltagare på plats i Siem Reap, 15 personer med olika uppdrag. 8 lärare som ska coacha sina kambodjanska kollegor, 2 skolledare somleder workshop om ledarskap för sina kambodjanska rektorskollegor, 1 lärare och en 1 sjuksköterska som håller i workshop om hållbar utveckling och sexuell och reproduktiv hälsa för lärarstudenter, 1 lärare och 1 student som filmar arbetet här och 1 lärare som samordnar det hela. Alla engagerade, professionella och ödmjuka.

I lördags träffade några av oss rektorer från de skolor där vi ska arbeta. Det för att klargöra att allt är under kontroll, att lärarna vet om att de ska delta i TABs arbete. Vi hade då också ett väldigt fint samtal med en av rektorerna. Hon berättade att de fyra lärare som deltog förra året nu fungerar som handledare åt de lärarstudenter de får till skolan. Deras lektioner fungerar också som ”model classes” för kollegor och lärarstudenter. Hon berättade vidare att en av de biträdande rektorerna som deltog i ledarskapsprogrammet förra året nu ansvarar för skolutveckling fyra, fem närliggande skolor. Det var med oerhörd stolthet vi lämnade det mötet, vi gör tydligen skillnad.

Igår träffade vi våra tolkar och de lärare vi jobbade med förra året. Några berättade om att de har delat med sig av sina kunskaper till sina kollegor på lärarmöten. De ser också dessa kunskaper hos eleverna hos andra lärare, genom att eleverna t ex ställer fler egna frågor. Några saker de verkligen hade tagit fasta på var sin egen placering i klassrummet, för att få bättre överblick över eleverna och möta deras behov bättre.

Just det här att få träffa lärarna vi jobbade med året innan är så värdefullt för att få en uppfattning om vad vi kan och bör jobba vidare med och vad vi bör ändra på. Dessa möten kollegor emellan är viktiga för att vi tillsammans ska kunna föra skolutvecklingen framåt, både i Kambodja och Sverige.

Publicerad av Anna

Jag heter Anna. Jag är lärare för år 7-9 i so och engelska. Jag är inte bara lärare. Jag är volontär och var med och grundade Teachers Across Borders Sweden 2010. TAB Sweden jobbar med att ge lärare i Kambodja, Myanmar och Kenya fortbildning i metodik, undervisningsmodeller och pedagogik. Det är himla roligt.

Lämna ett svarAvbryt svar

Upptäck mer från Teachers Across Borders Sweden

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa

Exit mobile version