Sexuell och reproduktiv hälsa+hållbar utveckling=sant

För tredje året håller vi i år en workshop om sexuell och hållbar utveckling för lärarstudenter på PTTC i Siem Reap. I år har vi lagt till ett avsnitt om globala målen och hållbar utveckling för att ytterligare betona vikten av att undervisa om detta ämne för yngre elever.

Vår workshop hålls för alla studenter i år 2 på lärarhögskolan, allt som allt 180 studenter, uppdelade i två grupper. På fredag håller vi också en förkortad version för studenterna i år 1, uppdelade på två pass.

Nästa år får Kambodja en ny läroplan där delen om undervisning om sexuella och reproduktiv är reviderad och får större utrymme. Redan nu händer dock en del inom ämnet då undervisningen om detta numer börjar i år 5-6, från att tidigare ha börjat först några år senare. Då de flesta elever redan gått igenom stora delar av puberteten.

Dock ser vi hur viktigt det är med ökad kunskap kring dessa frågor. Studenterna vi träffar vet en del om hur könsorganen ser ut och hur barn blir till, men har mindre kunskaper om funktionerna av organen. Det har tydliga vad-svar, men färre hur- och varför-svar. De har också många frågor och felaktiga föreställningar om mens och vad man kan och inte kan göra under mensperioden.

Vi kopplar även sexuell och reproduktiv hälsa till undervisning om hållbar utveckling och FNs Global mål. Vi vill att studenterna ska förstå ämnet i ett större sammanhang, varför undervisning om våra kroppar, hälsa och hygien är viktigt för en hållbar utveckling. Vår workshop blandas därför med övningar och föreläsningar om kroppen, puberteten, menstruation med övningar och föreläsningar om de Globala målen som vi direkt kan koppla till undervisning om sexuell och reproduktiv hälsa.

Under dessa dagar har vi gett studenterna flera metoder och modeller för undervisning om sexuell och reproduktiv hälsa och hållbar utveckling. Bland annat har vi använt en frågelåda där de har fått lägga frågor om dessa ämnen. Det har inkommit allt från om man kan bli gravid om man simmar i samma pool som en man till hur vi ska minska fattigdomen i världen. Vi kan inte svara på allt, men har lovat dem att på något sätt ge dem svar på frågorna kanske via Facebook.

Idag avslutar vi arbetet med studenterna i år 2 bland annat med att de får träna på att göra lektionsplaneringar utifrån vad vi har jobbar med de här två dagarna. Men innan de får det ska vi gå igenom lite fler mensfrågor, könsroller och könsidentitet, sexualitet och mer om puberteten. En vanlig dag på jobbet alltså.

En reaktion till “Sexuell och reproduktiv hälsa+hållbar utveckling=sant

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s