En mallgroda har ordet 

I höst ska jag undervisa i en etta. Jag ska ha 24 elever i mitt klassrum och jag har de senaste åren undervisat på skolor med kombinationen tvålärarsystem och förhållandevis små klasser så det här kommer att bli en stor omställning för mig. 

Det är lätt att göra parallellen till ett vanligt klassrum i Kambodja där det sitter omkring 60 7-åringar i klassrummet. 60 små ryggsäckar på stolarna och 120 flip-flops uppradade utanför klassrummet. 

I mitt klassrum har jag 10 iPads, några datorer (som har en starttid på en full bryggning kaffe) och någon projektor som jag kan använda när jag högläser så att alla 24 ögon-paren kan se bilderna. I klassrummet i Kambodja finns en grön griffeltavla och vita kritor. När jag var i Siem Reap var anteckningsboks-trenden Angry Birds. Eleverna hade med sig sitt eget material. 

Det är lätt att stirra sig blind på skillnaderna mellan klassrummen i Kambodja och Sverige, men det TAB Sweden helst utgår ifrån är det som vi har gemensamt: 

Vi är alla lärare och nyfikna på att lära oss nya saker (som Patricia säger i den här videon). Det är en bra utvidgning av vår devis Lärare lär lärare. Kollegialt lärande kan ske i kopieringsrummet på en skola i Ljungskile och det kan ske i foajén till hotellet Soria Moria, där TAB Sweden brukar bo när vi är i Siem Reap. 

I samtalet med andra professionella synliggör lärare det som vi inte kan se på egen hand. Vi rätar ut knutar, inspireras och utvecklas! Att delta i TAB Swedens projekt är ett fantastiskt sätt att fortbilda sig och det är en mycket sällsynt möjlighet för våra vänner i Kambodja att få diskutera metodik med kollegor. Jag är tyvärr inte på plats i varken Kambodja, Kenya eller Burma i år, men jag är oerhört imponerad över arbetet som just nu pågår i Siem Reap. Att projektledarna i respektive land gör detta vid sidan av sina heltidsarbeten ger mig viss prestationsångest. 

Det vår synnerligen lilla organisation åstadkommer, gör mig stolt och mallig men framförallt ödmjuk inför att varje enskild lärares personliga utveckling  faktiskt kan betyda all skillnad i världen för en elev. I Sverige, Kambodja, Kenya, Burma och i alla deltagande länder. 

Bli gärna medlem i TAB Sweden. Läs mer om hur du gör här.

foto: Kickan Hagroos

/Johanna Karlsson, TAB Sweden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s