Pakokku – Bagan-Burma 2018-01-03

Utbyten

Infogad bild 1Av alla delar av världen hamnade jag här för att bidra med min kompetens.  Jag är utbildad till bild- och svensklärare. Språk som går att kombinera och även förstå och uttrycka på olika sätt.

Det finns ögonblick jag aldrig glömmer och det finns ögonblick som passerar utan att jag alls märker det. I Burma finns en närvaro, ett lugn i allt kaos i den vardag som existerar här.Det gäller att vara öppen för förändring och våga ge och ta emot

I gamla tempel hittar jag bilder från berättelser om Buddhas liv. De skissartade målningarna är gjorda från mitten av 1000-talet. Vackra detaljerade berättelser som med tiden förlorat sin tydlighet och kulört. Jag funderar på den tid som är nu och att bilden finns överallt omkring oss. Att vi ibland har hela världen i vårt vardagsrum. Hur ska vi hinna tolka detta massmediala flöde? Hur ska vi identifiera oss?

Infogad bild 2På den klosterskola jag och två andra TAB-lärare hållit workshops i olika metoder och tekniker, finns det inga bilder. Jo, förresten, det finns bilder av Buddha och det finns enkla illustrationer i de läroböcker som de burmesiska lärarna använder.

Lärarna i Burma undervisar genom att barnen repeterar texter, sånger etc. De barn som inte hänger med sitter oftast längst bak i klassrummet och förstår kanske inte så mycket.

Vi TAB-lärare levererar metoder som kan göra lärandeprocessen roligare och mer tydlig. Att se alla elever, arbeta i grupp och lära sig att reflektera och sätta kunskaper i ett sammanhang.

Jag är ny TAB-lärare för detta år och har själv knappt lärt mig fler av de metoder som lärarna nu har börjat arbeta med och jag kommer också använda mig av mina nya kunskaper i andra sammanhang.                  Infogad bild 3De burmesiska lärarna är glada över att vi är här och de arbetar för fullt med egna lektionsupplägg utifrån det nya som det lärt sig. De har inte arbetat med bild som ämne i skolan och jag är förvånad över att de så snabbt förstår hur de kan anamma sina inre bilder, att teckna och måla som de inte har gjort förut.

Några dagar innan hemfärd är vi TAB-lärare med och askulterar på lektioner och coachar lärarna utifrån didaktiska frågeställningar. Vidare kommer vi ha ett fortsatt arbete detta år.

 

… Och målningarna i templen finns kvar och vi behöver kunskap för att förstå alla berättelser. Det kanske passar bra även för oss, från andra delar av världen, att repetera för att komma ihåg.

Linda

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s